Συντάχθηκε από Παυλάκος Μαυροειδής στις . Last updated on . Εμφανίσεις: 2257
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι μπορεί να απεικονίζει η πρώτη φωτογραφία που τραβήχτηκε ποτέ καθώς και ποιος είναι ο άνθρωπος που κρύβεται πίσω από αυτήν; Ετοιμαστείτε να πάμε ένα ταξίδι πίσω στο 1826.
Μπορεί σήμερα ο καθένας να έχει στα χέρια του πολλά και διαφορετικά εργαλεία για να απαθανατίσει στιγμές με μία φωτογραφική μηχανή, γυρνώντας όμως τον χρόνο πίσω, και συγκεκριμένα στον όχι πολύ μακρινό 19ο αιώνα, η φωτογραφία ήταν ακόμη ένα ανεξερεύνητο πεδίο.
Η περίοδος 1820-1840 περιλαμβάνει δύο αρκετά κομβικές δεκαετίες για την ιστορία της φωτογραφίας καθώς δύο πρώτοι πειραματιστές, ο Nicephore Niepce και ο Luis Daguerre, δοκιμάζουν και καταφέρνουν να δημιουργήσουν τις πρώτες φωτογραφίες. Ο Niepce πειραματίζεται με τις τεχνικές της λιθογραφίας, εκμεταλλεύεται τη λογική του σκοτεινού θαλάμου (camera obscura) και ένα πρωί επιτυγχάνει να τραβήξει από το παράθυρο του εργαστηρίου του την πρώτη φωτογραφία. Είχε τοποθετήσει μια πλάκα από κασσίτερο επιστρωμένη με βιτουμένιο σε σκοτεινό θάλαμο, ο οποίος βρισκόταν μπροστά σε ένα παράθυρο με θέα το κτήμα του. Για την αποτύπωση της φωτογραφίας αυτής απαιτήθηκε έκθεση στο φως για διάστημα οκτώ ωρών και το θέμα της ήταν οι στέγες των παραθύρων του χωριού Chalon-sur-Saone της Γαλλίας. Ο ίδιος ο Niepce ονόμασε την τεχνική του ηλιογραφία.
«Θέα από το Δωμάτιο» ονομάζεται η φωτογραφία, η οποία χάθηκε στο πέρασμα των χρόνων για να έρθει στην επιφάνεια εκατό χρόνια αργότερα και σήμερα να φιλοξενείται στη συλλογή Helmut Gernsheim του πανεπιστημίου του Τέξας (στην αρχή του άρθρου).
Προκειμένου όμως να λυθεί το πρόβλημα της πολύωρης έκθεσης που απαιτήθηκε για να τραβηχτεί η φωτογραφία, ο Niepce υπογράφει συνεργασία με τον ζωγράφο και εφευρέτη του προδρόμου του κινηματογράφου (Diorama), Louis Jacques Mande Daguerre, οι οποίοι από κοινού θα προσπαθήσουν να εξελίξουν την τεχνική του. Ο Niepce πεθαίνει σύντομα και ο Dagueree συνεχίζει μόνος του τους πειραματισμούς του. Εξελίσσει την τεχνική της αποτύπωσης της εικόνας, κατασκευάζει τις πρώτες μηχανές που περιείχαν τα απαραίτητα υλικά για την επεξεργασία της εικόνας και κάποια χρόνια αργότερα ο εφευρέτης ανακαλύπτει τη «Δαγκεροτυπία».
Μία φωτογραφική τεχνική, εξέλιξη της τεχνικής του Niepce, η οποία μειώνει μεν τον χρόνο έκθεσης από 8 ώρες σε 30 λεπτά, όμως οι φωτογραφίες δεν μπορούν να αναπαραχθούν σε αντίγραφα και οι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται είναι ιδιαίτερα τοξικές. Βασίζεται στη δημιουργία μιας θετικής φωτογραφίας και ως τεχνική ήταν παραπλήσια αυτής που χρησιμοποιούν οι σύγχρονες μηχανές τύπου Πολαρόιντ. Με τη βοήθεια του επιστήμονα και πολιτικού Francois Arago, o Daguerre πέτυχε να πουλήσει μάλιστα τα δικαιώματα της Δαγκεροτυπίας στο Γαλλικό δημόσιο. Με αυτήν την τεχνική έχουμε και μία από τις πρώτες φωτογραφίες του Daguerre που απεικονίζει το Παρίσι το 1838.
Στη φωτογραφία βλέπουμε τη Λεωφόρο Γκομπλέν ερημωμένη από κόσμο. Κάτι τέτοιο βέβαια δεν ίσχυε, καθώς πρόκειται για μία κεντρική λεωφόρο της πόλης, όμως ο χρόνος έκθεσης ήταν τόσο μεγάλος οπότε άνθρωποι και άμαξες δεν καταγράφηκαν εκτός από τον άνθρωπο στη γωνία αριστερά που γυάλιζε τα παπούτσια του. Η καθαρότητα της εικόνας, συγκριτικά τουλάχιστον με τον Niepce, έχει οδηγήσει πολλούς να θεωρούν επίσημα αυτήν, ως την πρώτη φωτογραφία που τραβήχτηκε ποτέ.