Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο - Λύκειο Σύρου...  Επικοινωνία...

4ο Βιωματικό Εργαστήρι “Reactive Youth” στη Σύρο 

4ο Βιωματικό Εργαστήρι “Reactive Youth” στη Σύρο από το σχολείο μας σε συνεργασία με τη Βαρδάκειο Σχολή Ερμούπολης

Ως συνέχεια των εργαστηρίων που πραγματοποιούμε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus Plus “Reactive Youth” με μαθήτριες και μαθητές του σχολείου μας και του ΕΠΑΛ Σύρου, οι δύο ψυχολόγοι του σχολείου πραγματοποίησαν στις 21/03/2024 το 4ο βιωματικό εργαστήριο. Πραγματοποιήθηκε στο χώρο πολλαπλών χρήσεων «Κ. Τουλούπη» του Σχολικού Συγκροτήματος Λυκείων στο οποίο βρίσκεται και το σχολείο μας και είχε διάρκεια 2 διδακτικών ωρών. 

Η έναρξη του εργαστηρίου αφορούσε σε παιχνίδια ενεργοποίησης (energizers) των συμμετεχόντων, με στόχο τόσο τον συντονισμό και την κοινή δημιουργία στην ομάδα, όσο και την ευρηματικότητα /έκφραση μέσα από παιχνίδια ρόλων. Ένα από τα παιχνίδια μας ήταν οι «φήμες», το οποίο θυμίζει το «σπασμένο τηλέφωνο». Η οδηγία ήταν ότι ξεκινάμε από μια απλή ερώτηση που θα κάνει ένα μέλος της ομάδας και αρχίζει με τη φράση: “Το ξέρατε ότι…;” Πχ “Το ξέρατε ότι η Μαρία είναι κρυωμένη;” Το επόμενο άτομο στη σειρά στον κύκλο θα έπαιρνε την ερώτηση αυτή και θα την έκανε κάπως πιο υπερβολική.  Τα παιδιά ήταν πολύ ευρηματικά στο παιχνίδι αυτό, όπως συμβαίνει πολύ συχνά και στην πραγματικότητά μας! 

Ένα ακόμα παιχνίδι το οποίο ήταν κοινό με του προηγούμενου εργαστηρίου, ήταν το χτίσιμο της βουβής  ιστορίας, που είχε αρέσει πολύ! Η οδηγία ήταν πως το πρώτο άτομο που ξεκινά την παντομίμα, μπορεί να παρίστανε ότι βάφει έναν φράχτη. Αφού λοιπόν το άτομο αυτό ξεκίνησε, ένας ένας /μία μία  και οι υπόλοιποι/ες έρχονταν στο κέντρο του κύκλου και βοηθούσαν με κάποιον τρόπο σε αυτό που έκανε το πρώτο άτομο, πχ μπορεί επίσης να έβαφε ή να έφερνε τις μπογιές/τη σκάλα κλπ. Η δράση επαναλήφθηκε, 3-4 φορές, δημιουργώντας διαφορετικές ιστορίες και δημιούργησε ένα πολύ ωραίο κλίμα συνεργασίας και για τη συνέχειά μας.

Περνώντας στη βασική μας δράση για το σημερινό εργαστήριο, προτείναμε στους/ις συμμετέχοντες/ουσες να δουλέψουν μαζί μας μία προσομοίωση στρογγυλού τραπεζιού, με στόχο να εξοικειωθούν βιωματικά τα νέα άτομα στην διαδικασία επικοινωνίας και διαπραγμάτευσης με όλα τα εμπλεκόμενα θεσμικά και μη πρόσωπα, ώστε να την υλοποιήσουν ένα σχέδιο που αφορά στους νέους.

Το σχέδιο αυτό στην παρούσα προσομοίωση αφορούσε στο ζήτημα των δρομολογίων του νησιού μας από και προς τα χωριά και την Ερμούπολη και αποτελούσε το θέμα μίας εικονικής συνεδρίασης δημοτικού συμβουλίου με φορείς και πρόσωπα του νησιού, τα οποία τα αφορούσε, με μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό εμπλοκής. Έτσι λοιπόν , οι μαθητές και οι μαθήτριες της ομάδας μας κλήθηκαν να υποδυθούν ένα/μία δήμαρχο , ένα/μία περιφερειάρχη, δημοτικούς συμβούλους, πολίτες όπως γονείς και μαθητές, φοιτητές/ριες, αλλά και ιδιοκτήτες ταξι, κτελ , προέδρους πολιτιστικών και ανθρωπιστικών συλλόγων, εθελοντές κλπ.

Οι συντονίστριες παρουσιάσαμε αρχικά και εξηγήσαμε το πλαίσιο και τους ρόλους των εμπλεκόμενων προσώπων, όπως είχε οριστεί να αναλάβει κάθε μαθητής/ρια της ομάδας μας, δίνοντας τους το αντίστοιχο καρτελάκι-ρόλο, με τις οδηγίες που τον αφορούσαν.

Ορίσαμε την έναρξη της δράσης-συνεδρίασης και αναλάβαμε οι συντονίστριες και το ρόλο των συντονιστών της συζήτησης, κάνοντας μίαν εισαγωγή και του θέματος της συνεδρίασης. Στην συνέχεια, κάθε ρόλος έπαιρνε το λόγο και έτσι, για 30 λεπτά οι συμμετέχοντες συζήτησαν από την πλευρά του ρόλου τους, φέρνοντας επιχειρήματα υπέρ ή κατά το θέματος της συνεδρίασης , όπου ήταν η αύξηση των δρομολογίων. 

Η δράση αυτή είχε εξαιρετική εξέλιξη, με τους/τις  μαθητές/ριες να μπαίνουν πολύ στο ρόλο τους και να επιχειρηματολογούν με μεγάλη συνέπεια στο τι όριζε ο κάθε ρόλος, φέρνοντας ωστόσο πολύ ευρηματικό περιεχόμενο στα επιχειρήματά τους! Ο διάλογος κορυφώθηκε και με χαρά διαπιστώσαμε πως εξελίχθηκε πιο ώριμα από ό,τι συχνά συμβαίνει σε αντίστοιχες ρεαλιστικές συνεδριάσεις. Οι μαθητές/ριες έδειξαν να έχουν επίγνωση πως τέτοια ζητήματα δεν οδηγούνται εύκολα σε μία απόφαση λύσης και πως χρειάζεται μεγάλη διαπραγμάτευση συχνά ανάμεσα στους θεσμούς και στους πολίτες. Φάνηκε πως με έναν πολύ διασκεδαστικό τρόπο για τους εφήβους, υπήρξε κινητοποίηση και κατάφεραν να έχουν λόγο, έστω και εικονικά για την ώρα, σε ζητήματα που απασχολούν έναν νέο στον τόπο που ζει.

Η συνάντηση έκλεισε, αφού ολοκληρώθηκε η προσομοίωση και στη συνέχεια, επανήλθαμε μέσα στον κύκλο της ομάδας και συζητήσαμε για τις εντυπώσεις μας από αυτήν την εμπειρία. Ολοκληρώνοντας τις 4 ενότητες των εργαστηρίων μας στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus Plus  “Reactive Youth”, δεσμευτήκαμε για μία επιπλέον συνάντηση όπου θα κάνουμε την ανατροφοδότηση των συναντήσεών μας , παρέα και με εκπροσώπους από το συνεργαζόμενο με εμάς φορέα, τη  Βαρδάκειο Σχολή.

Φωτογραφίες: 4th Workshop Reactive Youth

Τζάλλα Αγγελική & Ματσίκα Δέσποινα Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό κλάδου ΠΕ23


το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στις 21/03/2024